lørdag 5. november 2011

Rasisme i sandkassen

En førsteklasse var tilbake på skolen etter høstferien. Læreren spurte lille Lise:
- Hva gjorde du i høstferien?
- Jeg lekte i sandkassen.
- Fint. Kom opp hit. Hvis du klarer å skrive "sand" helt riktig, skal du få en bokstavkjeks.
Lise skrev "sand" på tavlen helt riktig og fikk sin belønning. Så spurte læreren Truls:
- Hva gjorde du da i høstferien?
- Jeg lekte med Lise i sandkassen.
- Så fint. Hvis du kan komme opp hit og klarer å skrive "leke" på tavlen helt riktig, skal du få en bokstavkjeks.
Truls skrev "sand" helt riktig og fikk sin belønning. Så spurte læreren Ali:
- Og hva gjorde du i høstferien?
- Jeg ville leke med Truls og Lise i sandkassen, men de kastet stein på meg og jaget meg vekk.
- Hva? Kastet de stein og jaget deg vekk? Det høres ut som rendyrket rasisme i sin groveste form. Hvis du kan skrive "rendyrket rasisme i sin groveste form" på tavlen helt riktig, skal du få en bokstavkjeks.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar